reklama

Tak čo, kto je môj blížny?

Zvláštne. Máme tretie tisícročie. Niekto bravúrne ovláda rétoriku, mohol by sa živiť ako PR manažér alebo tvorca reklamy, ale „zrazu“ nevie, kto je „môj blížny“? Skôr uverím v sociálno-demokratičnosť niektorých politikov, než v neznalosť základných vecí u niekoho, kto tak bravúrne obhajuje právo väčšiny si hľadať aj nachádzať novodobé obete, lebo vo vyhladzovacích táboroch už 70 rokov nehorí žiadny oheň…

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

 Kľúčový text, ktorý sa nachádza v Novom Zákone (Písma svätého – Biblie) sa v skratke označuje: Lk 10, 25-37 – schválne som ho prevzal z oficiálnej stránky KBS, aby som nebol obviňovaný z manipulácie posvätného textu. Vy, ktorí ten text poznáte, pokojne preskočte túto časť a čítajte samotný článok…

*

 25 Tu vystúpil ktorýsi znalec zákona a povedal, aby ho pokúšal: „Učiteľ, čo mám robiť, aby som bol dedičom večného života?“ 26 Ježiš mu vravel: „Čo je napísané v Zákone? Ako tam čítaš?“ 27 On odpovedal: „Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého svojho srdca, z celej svojej duše, zo všetkých svojich síl a z celej svojej mysle a svojho blížneho ako seba samého!“ 28 Povedal mu: „Správne si odpovedal. Toto rob a budeš žiť!“ 29 Ale on sa chcel ospravedlniť, preto sa opýtal Ježiša: „A kto je môj blížny?“
 30 Ježiš povedal: „Istý človek zostupoval z Jeruzalema do Jericha a padol do rúk zbojníkov. Tí ho ozbíjali, doráňali, nechali ho polomŕtveho a odišli. 31 Náhodou šiel tou cestou istý kňaz a keď ho uvidel, obišiel ho. 32 Takisto aj levita: keď prišiel na to miesto a uvidel ho, išiel ďalej. 33 No prišiel k nemu istý cestujúci Samaritán a keď ho uvidel, bolo mu ho ľúto. 34 Pristúpil k nemu, nalial mu na rany oleja a vína a obviazal mu ich; vyložil ho na svoje dobytča, zaviezol ho do hostinca a staral sa oň. 35 Na druhý deň vyňal dva denáre, dal ich hostinskému a povedal: „Staraj sa oň a ak vynaložíš viac, ja ti to zaplatím, keď sa budem vracať.“ 36 Čo myslíš, ktorý z tých troch bol blížnym tomu, čo padol do rúk zbojníkov?“ 37 On odpovedal: „Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo.“ A Ježiš mu povedal: „Choď a rob aj ty podobne!“ (Koniec citácie z Písma svätého)
*

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Lk 10, 25-37… Otázka „Kto je môj blížny?“ vyvolávala medzi Židmi nekonečné spory. Pri cudzincoch a nepriateľoch, ako boli pohania a Samaritáni, mali Židia problém vyriešený. Kadiaľ však mala viesť deliaca čiara medzi jednotlivými príslušníkmi ich národa a rôznymi inými vrstvami spoločnosti?

 Koho mali kňazi, rabíni a iní predstavitelia židovskej spoločnosti pokladať za blížneho? Svoj život trávili v kolotoči nariadených očisťujúcich obradov, pretože styk s davom by ich, ako sa chybne nazdávali, poškvrnil. Mali by „nečistých“ spoluobčanov pokladať za svojich blížnych?

 Na túto otázku dostali odpoveď v Kristovom podobenstve o milosrdnom Samaritánovi. Spasiteľ im názorne ukázal, že blížnym človeka nie je len člen rovnakej cirkvi, príslušník rovnakej spoločenskej vrstvy, národnosti, rasy.

Našim blížnym je ktokoľvek, kto potrebuje pomoc. Je ním každý poranený alebo zbitý človek, hoci aj na hranici života a smrti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Je ním každé „Božie dieťa“.Podobenstvo o milosrdnom Samaritánovi vyvolala otázka, ktorú Kristovi položil zákonník. Keď Spasiteľ učil, „vystúpil jeden znalec zákona a pokúšal Ježiša: Učiteľ, čo mám robiť, aby som sa stal dedičom večného života?“ (Luk 10,25)

 Znalca zákona naviedli farizeji, aby sa s otázkou obrátil na Pána Ježiša Krista v morbídnej nádeji, že sa im podarí chytiť ho za slovo. Preto trpezlivo očakávali odpoveď. Spasiteľ sa však vyhol sporu a zákonníka sa opýtal: „A čo je napísané v zákone? Ako tam čítaš?“ (Luk 10,26) Židia pri každej príležitosti obviňovali Ježiša, že znevažuje zákon zo Sinaja, ale on dal otázku spasenia do súvisu so zachovávaním Božích prikázaní. Zákonník pohotovo odpovedal: „Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého svojho srdca, celej svojej duše, celej svojej sily a z celej svojej mysle, a svojho blížneho ako seba samého!“ Ježiš s tým súhlasil a poznamenal: „Správne si odpovedal... Toto rob, a budeš žiť!“ (Luk 10,27.28) Znalca zákona neuspokojoval postoj farizejov a neschvaľoval ani ich skutky. Skúmal Písmo kvôli pravde. Otázka spasenia ho živo zaujímala, preto sa celkom úprimne opýtal: „Čo mám robiť?“
 Vo svojej odpovedi Pán nespomenul obrady ani ceremoniálne predpisy. Tie pokladal za takmer bezcenné. Namiesto toho uviedol dve veľké zásady, v ktorých je obsiahnutý celý Zákon aj Proroci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Proti Spasiteľovej odpovedi nemohli rabíni oponovať. Nemohli ho obviniť, pretože súhlasila s tým, čo povedal znalec a učiteľ zákona. Kristus vyhlásil: „Toto rob, a budeš žiť.“ Vždy učil, že Zákon je nedeliteľná jednota. Pripomenul, že nestačí zachovávať jedno prikázanie a pritom prestupovať iné, lebo základom všetkých prikázaní je tá istá zásada. Boh bude pri rozhodovaní o našom večnom živote brať do úvahy naše ovocie – uskutočňovanie lásky ako odpoveď na LÁSKU t.j. Boha…

 Kristus vedel, že nikto z ľudí nie je schopný zachovávať Boží zákon iba vlastnou silou. Preto chcel zákonníka priviesť k hlbšiemu a usilovnejšiemu hľadaniu pravdy („Ja som pravda, cesta aj život“ – a On je Boh Láska). Zákon budeme môcť zachovávať vtedy, keď prijmeme darom Kristovu milosť a silu. Viera v zmiernu obeť za hriech umožňuje hriešnikovi, aby miloval Boha celým srdcom a svojho blížneho ako seba samého.
 Znalec zákona vnútorne vedel, že nezachováva ani prvé 4 prikázania, ani ďalších 6. Presvedčili ho o tom Kristove slová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Namiesto toho, aby vyznal svoj hriech, snažil sa vyhovoriť a namiesto uznania pravdy chcel naznačiť, aké ťažké je zachovávať zákon. Dúfal, že sa tým zbaví odsúdenia a ospravedlní sa pred ľuďmi.

 Spasiteľove slová ukázali, že jeho otázka bola celkom zbytočná a mohol si ju zodpovedať sám. Predsa sa však ešte spýtal: „A kto je môj blížny?“ (Luk 10,29) Kristus sa ani teraz nedal strhnúť do sporu a na otázku odpovedal príbehom, na ktorý sa poslucháči ešte dobre pamätali.
 Kňaz aj levíta sa pyšne pokladali za zbožných, ale Samaritán ukázal, kto je skutočne obrátený. Služba, ktorú ranenému poskytol, bola preňho práve taká nepríjemná ako pre kňaza alebo levítu. Svojimi pohnútkami a skutkami jasne dokázal, že žije podľa Božej vôle.

 Kristus týmto podobenstvom jednoznačne a presvedčivo objasnil zásady zákona a svojim poslucháčom ukázal, že ich zanedbávajú. Proti jeho presným a výstižným slovám nemohli odporovať, ba nenašiel v nich dôvod na kritiku ani znalec zákona. Jeho predsudky voči Kristovi sa rozplynuli. Nevedel však potlačiť národnú nenávisť, keď mal úprimne povedať, že Samaritán konal najšľachetnejšie. Keď sa Kristus spýtal: „Kto z tých troch, podľa teba, bol blížnym tomu, čo padol do rúk zbojníkov? On povedal: Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo.
 A Pán Ježiš Kristus povedal: Choď a konaj podobne!“ Ľuďom, ktorí potrebujú pomoc, preukáž rovnakú lásku a ochotu slúžiť. Tým dokážeš, že zachovávaš celý Zákon.

 Nábožensky sa Židia od Samaritánov líšili v postoji ku skutočnej bohoslužbe. Farizeji nezvykli hovoriť o Samaritánoch nič dobré, skôr ich preklínali. Židia a Samaritáni sa navzájom tak nenávideli, že žena Samaritánka nevedela pochopiť, ako ju mohol Pán Ježiš Kristus požiadať o vodu. „Ako to, že ty, Žid, žiadaš odo mňa, ženy Samaritánky, aby som sa ti dala napiť? Židia sa totiž so Samaritánmi nestýkajú“ (Jn 4, 9).

 Keď Židia vo svojej nenávisti chceli Krista v chráme ukameňovať, nemohli svoju zlobu vyjadriť zjavnejšie: „Či nevravíme dobre, že si Samaritán, a že si posadnutý démonom?“ (Jn 8, 48)

 Kňaz a levíta očividne zanedbali poslanie, ktoré im zveril Boh. Nechtiac tým dali príležitosť, aby nenávidený a opovrhnutý Samaritán poslúžil jednému z ich spoluobčanov. Samaritán sa zachoval podľa prikázania: „Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého.“ Svojím správaním ukázal, ako prevyšuje tých, ktorí ho zatracovali. Ošetrením raneného človeka ohrozil na chvíľu sám seba, ale dokázal sa prekonať.
 Správal sa k nemu ako k svojmu bratovi,

 Náš Spasiteľ prejavil voči nám takú lásku, ktorej sa nijaká ľudská láska nevyrovná. Zmiloval sa nad nami, keď sme boli dokaličení a keď sme zomierali. Neprešiel okolo nás bez povšimnutia a nenechal nás bez pomoci a bez nádeje zahynúť. Nezostal vo svojom domove, kde ho milovali všetci nebeskí obyvatelia. Ujal sa nás v našom veľkom trápení a stotožnil sa s našimi potrebami. Zomrel za spásu. Prihováral sa dokonca u Boha Otca za vrahov. Kristus sa stal príkladom svojim nasledovníkom: „Prikazujem vám, aby ste sa milovali navzájom.“ „Ako som ja miloval vás, aby ste sa aj vy navzájom milovali“ (Jn 15, 17; 13, 34). Kňaz a levíta chodievali na Boží príkaz do chrámu uctievať Boha. Bohoslužobné spoločenstvo pokladali za veľkú a vznešenú prednosť. Nazdávali sa, že by sa poskytnutím pomoci ranenému pri ceste veľmi ponížili a znevážili by sa.
 Zvláštnu Bohom poskytnutú príležitosť nevyužili. Nestali sa teda požehnaním pre blížneho. Takto sa mnohí ľudia správajú aj dnes. Svoje povinnosti rozdeľujú do 2 rôznych skupín. Do prvej radia veľké povinnosti, ktoré plniť im predpisuje Boží zákon. Do druhej kategórie zaraďujú „maličkosti“, pričom úplne zabúdajú na prikázanie: „Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého.“ Tieto povinnosti plnia podľa akejsi nálady, ktorá podlieha chvíľkovým pohnútkam. Tým sa kazí povaha a deformuje Kristovo náboženstvo.

 Sú ľudia, ktorí si myslia, že by bolo pre nich ponížením, keby mali slúžiť trpiacim. Iní sa zas vedia ľahostajne prizerať čokoľvek. Ďalší si nevšímajú trpiacich z iných dôvodov. Nazdávajú sa, že v Kristovom diele konajú niečo extra dôležité. Zdá sa im, že konajú veľké dielo, že sa nemôžu zbytočne zdržiavať a všímať si potreby iných trpiacich. Môže sa stať aj to, že pri práci na Diele, ktoré pokladajú za Veľké, sami utláčajú.
 Privádzajú ich do tiesnivých situácií, obmedzujú ich práva a nedbajú na ich bytostné potreby. Pritom si však myslia, že to možno prehliadnuť, lebo, podľa ich mienky, podporujú Kristovo dielo.

 Niektorých „kresťanov“ netrápi, že ich brat alebo blížny zápasí s nepriaznivými okolnosťami a nepodajú mu pomocnú ruku. Trpiaci majú potom dojem, že taký sebecký nezáujem nie je v kresťanstve ničím zvláštnym. Zdanliví Boží služobníci nespolupracujú s Pánom Ježišom Kristom. Svojich blížnych okrádajú o lásku, ktorú by im mohli preukázať a samotného Boha ukracujú o prejavy chvály za poskytnutú pomoc, ako aj o slávu, ktorá Mu patrí. Takto odvádzajú od Krista tých, za ktorých zomrel a ktorých chcel priviesť k sebe do svojho večného kráľovstva.

 Božia pravda by prostredníctvom nášho života mohla mať na svet väčší vplyv, než aký teraz má. O náboženstve sa síce priveľa hovorí, ale úžitok z toho nebýva veľký.
 Môžeme sa pokladať za Kristových nasledovníkov a bohorovne vyznávať, že veríme každej biblickej pravde, ale nášmu blížnemu to nepomôže, ak svoju vieru neuplatníme v bežnom živote. Akokoľvek dokonalé vyznanie viery nás nezachráni a ani našim blížnym nepomôže, ak nie sme praktickými kresťanmi. Dobrý príklad si svet váži viac, než všetky vyznania. Kristovmu dielu nikdy neposlúži sebecké správanie, lebo On sa stotožňuje s problémami utláčaných a chudobných.

 Jeho nasledovníci musia mať v srdci viac úprimného súcitu a hlbšej lásky k tým, ktorých Boh tak miloval, že „dal svojho jednorodeného Syna, aby nik nezahynul, ale aby večný život mal každý, kto verí v neho“ (Jn 3, 16). Bohu sú títo ľudia oveľa vzácnejší než akékoľvek iné obete. Hoci by sme aj všetky svoje sily venovali na prospech veľkého Diela, ale pritom by sme si nevšímali potreby blížnych a nedbali o práva utláčaných, Boh našu službu neprijme.
 Duch Svätý t.j. Láska - posväcuje našu povahu tým, že do nej vštepuje seba. Náboženstvo podľa Evanjelia znamená prítomnosť Krista v našom živote – životodarnú silu. Je to Kristova milosť, zjavená v povahe a prejavujúca sa skutkami. Zásady Evanjelia nemožno oddeľovať od praktického života. Kristov vplyv nech je zjavný z každého kresťanovho skutku. Základom zbožnosti je láska. Ak niekto čistou nesebeckou láskou nemiluje svojho blížneho, nemôže hovoriť ani o čistej láske k Bohu, aj keby ju akokoľvek vrúcne vyznával. Túto lásku nemožno získať tým, že sa vynasnažíme milovať ľudí, musíme ju mať v srdci.

 Keď nad naším sebectvom zvíťazí Pán Ježiš Kristus, naše srdce sa naplní Jeho Láskou. Skutočne kresťanskú povahu budeme mať vtedy, keď sa nás zmocní túžba nezištne pomáhať iným a byť im na požehnanie.
 Ak milujeme Boha, pretože On prvý miloval nás, budeme milovať všetkých, za ktorých Pán Ježiš Kristus zomrel, dokonca aj za 4% bratov…

 Ak sme spojení s Kristom, sme spojení aj s našimi blížnymi putom nesebeckej Lásky a v našom živote sa prejaví Jeho milosrdenstvo. Nebudeme čakať, kým nás niekto upozorní na chudobných a nešťastných.

 Nikto v nás nebude musieť prebúdzať súcit s utrpením iných.

 Chudobným a trpiacim budeme slúžiť tak prirodzene, ako im slúžil Kristus. V každom prejave lásky a súcitu, v každej snahe povzniesť iných bratov a sestry, je zjavné pôsobenie Ducha Svätého. Ešte aj pohania, ktorí nevedeli nič o písanom Božom zákone a nikdy nepočuli Ježišovo meno, sa správali láskavo k jeho služobníkom a chránili ich s nasadením vlastného života. Ich skutky svedčia o pôsobení Božej moci.
 Duch Svätý naplnil Kristovou milosťou srdcia pohanov a prebudil v nich súcit, aj keď to odporovalo ich prirodzeným sklonom a pragmatickej výchove. Osvietilo ich „pravé svetlo, ktoré osvecuje každého človeka“ (Jn 1, 9). Ak žili podľa tohto svetla, viedlo ich do Božieho kráľovstva.

 Nebeská sláva sa prejavuje dvíhaním tých, čo zhrešili a potešovaním zarmútených. V každom srdci, v ktorom býva Kristus, sa to prejaví rovnako. Kristovo náboženstvo prináša požehnanie všade tam, kde pôsobí. Kde sa šíri jeho vplyv, tam je Božie svetlo.

 Boh neuznáva triedenie ľudí podľa národností, rás, sexuálnej orientácie, intelektuálnej výkonnosti, majetkovej či politickej príslušnosti.

 Je Stvoriteľom celého ľudstva. Všetci ľudia tvoria jednu mega rodinu na základe stvorenia aj Vykúpenia. Kristus prišiel zbúrať všetky priehradné múry, otvoriť každé oddelenie chrámu, aby každý človek mal voľný prístup k Bohu. Jeho Láska je taká veľká, hlboká a silná, že preniká všade. Úbohých ľudí, ktorých nepriateľ spasenia oklamal, Kristus vyslobodil zo zajatia a privádza ich k Božiemu trónu, okolo ktorého žiari pestrá dúha zasľúbenia.
 V Kristovi nieto rozdielu medzi Židom a pohanom, otrokom a slobodným. Kristova preliata krv zblížila všetkých (Gal 3, 28; Ef 2, 13).

 Pán Ježiš Kristus povedal: „Zadarmo ste dostali, zadarmo dávajte“ (Mt 10, 8). Všade okolo nás žijú chudobní a ťažko skúšaní, ktorí potrebujú prejavy súcitu a naliehavú pomoc. Bez porozumenia a pomoci sa nezaobídu tak vdovy ako aj siroty, o ktorých sa na Kristov príkaz majú postarať Jeho nasledovníci, pretože im ich posiela Boh. Tie si ľudia príliš často nevšímajú. Snáď majú drsnejší vzhľad a sú zanedbané a možno aj odpudivé, no aj tak sú Božím vlastníctvom.
 Hriech je najväčšie zlo. Našou povinnosťou je spolucítiť s hriešnikom a pomôcť mu. Ale nie tým, že organizujem pogromy, kampane, inkvizíciu, ataky. Kto je hriešnikom a kto nie je hriešnikom? Pamätáte sa na podobenstvo o stratenom synovi, ktorý prehýril, premrhal, čo sa dalo? Keď sa vrátil a pokorne sa priznal aj oľutoval – nebol to napokon jeho „spravodlivý“ a bezúhonný brat, ktorý sa ukázal ako ten, ktorý bol vnútorne väčším úbožiakom?

 A Otec miluje oboch.

 „Kto je môj blížny?“ Ty mne a ja tebe. My.

Ján Vilček

Ján Vilček

Bloger 
  • Počet článkov:  518
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Človek, Európan, Slovák, syn, brat, priateľ, kamarát, autor, kolega, spoluobčan, milovník humoru aj umenia a N-počet rôzneho. Som vedomie, som prítomný okamih, život sa díva na svet mojimi očami. Pokoj, radosť, odhodlanie žiť naplno s tvorivosťou aj láskou, to stojí za uskutočňovanie s Vami... Zoznam autorových rubrík:  politika s humorompolitika a spoločnosť vážnevlastná prózavlastná poéziatomu nerozumiem ?mini-zamysleniao mne, o vásHAL a PARTŇACOMMENTTOTAL-ABSURDUMHLAVOLAMhumôrkyPOLEMIKABEAUTIFUL MINDMOMENTKAapologetikaNE-PODAROKMY-S-TIF-I-KÁCIAČIERNY humorSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu